SUIT SUPPLY: een maatpak voor iedereen

Op zoek naar nieuwe ideeën -3-

Veel mannen kopen maar eens in hun leven een (maat) pak, voor wat de mooiste dag hun leven moet zijn. En meestal blijft de prijs van het pak het indrukwekkendst. In 1999 bedacht een Nederlandse ondernemer een concept om Italiaanse confectiepakken te verkopen voor de prijs van de groothandel op basis van een servicegerichte verkoop. Daarmee probeerde SUIT SUPPLY destijds aan te sluiten bij het levenspatroon van de klant, de moderne man. Het concept is een goed voorbeeld van het optimaliseren van de diensten en productiekosten rondom een reeds bestaand product. Opzienbarend was destijds het open houden van de winkel tot na werktijd om beter aan te kunnen sluiten bij de wensen van haar klanten. Iets wat in de bestaande woningbouw vandaag helaas nog ondenkbaar is.

SuitSupply_BouwhulpGroep

Daarvoor was het noodzakelijk dat ze zoveel aspecten van het proces zelf beheersten, van ontwerp tot verkoop. Mede hierdoor hebben zij de (proces) kosten van derden zo laag mogelijk kunnen houden. En bieden zij een alternatief (in prijs-kwaliteit verhouding) in een zeer traditionele markt, zonder concessies te hoeven doen aan de kwaliteit van stoffen of specifieke details aan het pak. Het leuke aan dit concept is dat ze niet alleen hebben gekeken naar het optimaliseren van het productieproces. Maar het juist hebben aangedurfd om van de bestaande verkoopkanalen af te wijken. Zo werden de eerst winkels in Nederland geopend langs de snelweg. Een plaats die normaal wordt gebruikt door transportbedrijven en meubelboulevards.

Deze manier van produceren met ruimte voor maatwerk begint met een kwalitatief hoogwaardig pak, dat in de winkel op maat van de klant wordt gemaakt. Deze manier van werken zie je langzaam opkomen in bestaande woningbouw. Misschien dat nieuwe technieken en innovatie het mogelijk maken dat iedereen over vijftien jaar in een betaalbare maat-huis kunnen wonen.

Bronnen en verwijzingen:
1) ‘Het is gebeurd met de bouw… Op zoek naar nieuwe ideeën -1-’, Yuri van Bergen, Hollands-Ontwerp 1 mei 2013
2) ‘IKEA: een bewezen kwaliteit… Op zoek naar nieuwe ideeën -2-’, Yuri van Bergen, Hollands-Ontwerp 6 mei 2013

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *