Het Orakel van Delphi leeft voort!

Door: Richard Butter

Het Orakel van Delphi is niet meer. Architect Martin Liebregts, grondlegger en directeur van de BouwhulpGroep, is vorig jaar september overleden. Voor het grote publiek niet de grote naam, maar voor een ieder werkzaam in de renovatiebranche wél en een groot inspiratiebron voor een ieder die hem heeft gekend. 15 minuten koffiedrinken met hem leverde direct de thematiek voor de laatste Renovatiebeurs op.

Zelden heb ik iemand gekend die met woorden en aanwezigheid met een onzichtbare hand alle betrokken partijen direct op het goede spoor zette. Daar geloofde je gewoon in, omdat hij de samenwerking glimlachend toelichtte en wist te nuanceren tot een overduidelijke, maar niet eerder zichtbare, eenvoudigheid. Partijen samenbrengen, verbinden en laten samenwerken was misschien wel zijn grootste kwaliteit.

cloudscape

Een drietal stokpaardjes van Martin wil ik graag in dit artikel onder de aandacht brengen. Zijn gedachtegoed binnen de bouw & renovatiebranche, maar dan vertaald naar ons vak van bouwmarketeer:

  • Bewoners aan de knoppen (1); in de renovatiemarkt moet volgens Martin de gebruiker (lees: bewoner) centraal staan. Klinkt ons als marketeer logisch in de oren; immers wij stellen onze klant centraal. Althans dat zeggen we, maar is dat echt zo? Doe als marketeer alsof je die huurder bent die zijn individuele wensen gerealiseerd ziet worden door het bouwbedrijf? Wow, dat geeft je een goed gevoel! En zo is het…wij marketeers moeten ons elke dag dezelfde vraag stellen? Zijn alle acties die wij uitzetten in functie van onze klant? Ik durf te zeggen van niet én ja ik betrap mijzelf er ook op. We moeten ons vaker als dienstverlener opstellen! (2);
  • Het nieuwe samenwerken (3); in de renovatiemarkt zoeken bouwbedrijven die elkaar aanvullen elkaar steeds vaker op om samen de markt te betreden en direct de potentiële opdrachtgever te ontzorgen, zoals bijvoorbeeld bij de “alliantie GEVEL+ (4)”. De vertaalslag is hier makkelijker gemaakt. Wij als marketeer komen er namelijk niet meer mee weg om slechts ons product verkopen. Nee, wij moeten ontzorgen, in de huid van onze klant, sterker nog samenwerkingen opzoeken met mogelijke partners en elkaars belangen opzoeken. Stel je kwetsbaar op, kom tot een echte co-creatie, pas dan overleef je deze eeuw! In een eerdere blog vertelde ik ook over particulier opdrachtgeverschap (5), dat is ook zo’n innovatief voorbeeld van samenwerking; 
  • Levensduurdenken (6); Duurzaamheid is het toverwoord. Een duurzame klantrelatie opbouwen heeft heel wat voeten in aarde. Klanten weten steeds meer en sneller de markt in te schatten, waardoor het gevaar ontstaat dat de relatie tussen klant en leverancier vluchtig en inwisselbaar is. Klanten verwachten transparantie, klantgerichtheid, duidelijke toegevoegde waarde, kennis van zaken en beslissen steeds vaker op vertrouwen en au-thenticiteit. Uiteindelijk zou dat moeten leiden tot verbeterde klanttevredenheid, hogere klantloyaliteit, hogere omzet per klant, hogere medewerker tevredenheid en een verbeterd resultaat.

partners

Maar wat mij voornamelijk opvalt in deze opsomming is hoe belangrijk vertrouwen en authenticiteit speelt in ons werk. Vertrouwen en authenticiteit, eigenschappen die kenmerkend voor Martin Liebregts waren. Ik denk nog elke dag aan je. Het orakel leeft voort!


Bronnen/ verwijzingen

Oorspronkelijk bericht uit BouwkennisBlog.nl 
(1) Weblog Bewoners aan de knoppen
(2) Dienstverlening is het nieuwe goud!, Richard Butter, 8 juli 2014, BouwkennisBlog.nl
(3) Het nieuwe samenwerken, Eric Spaans, 8 maart 2011, Managementsite.nl
(4) Alliantie GEVEL+ doet de gevel glimlachen, BouwhulpGroep, 2011, Bouwhulp.nl
(5) Niets is wat het lijkt…, Richard Butter, 12 maart 2014, BouwkennisBlog.nl
(6) Weblog Levensduur-denken

Een Reactie op “Het Orakel van Delphi leeft voort!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *